onsdag 27. juni 2012

Alternativ medisin

Jau. Jeg skal altså bli sånn derre lege. Doktor. Dame i hvit frakk med et dyyyyrt Littmann-stetoskop fagmessig dandert rundt halsen a la scrubs og Grey's Anatomy (om noen måtte lure, så følger jeg mer med Gray's Anatomy) Og en viss del av befolkningen vil se på meg (om de ikke allerede gjør det) som en slesk skolemedisinsk jævel fengslet i legemiddelindustriens grusomme, hule og slimete hånd. Altså, jeg skal pushe sånne tabletter i all verdens farger, og gud forby, vaksiner. Jeg er gjennomgående fan av vaksiner. Skulle gjerne ha hatt tilgang på Gardasil da jeg gikk på barneskolen, har ingenting uoppgjort med skvalen, haioljen som brukes som adjuvans (om man ser bort fra at enkelte haier er lett utrydningstrua pga jakt, vil si). Skvalen produseres i min egen lever i større mengder pr døgn enn hva en vaksinedose inneholder, så det er greit.

Problemet med å skulle bli skolemedisiner er for det første at jeg er et menneske. Mennesker gjør som sagt feil. Når en webdesigner gjør feil får han/hun gjøre om en liten programmering. En maler får male veggen på nytt. En snekker får trekke ut spikern og eventuellt skifte plankebiten. Når en lege gjør feil får han/hun gå kanossagang mellom presse og pasienter, eller få dårlig karakter på legelisten. Altså, offentlig gapestokk. Forsåvidt kommer det nå også ratinglister på håndtverkere nå, men det er mer generellt, er jobben ferdigstillt til rett tid og rett pris.
Forøvrig, en lege som aldri har gjort feil kan vi si en av to ting om:
  1. Han/hun lyver.
  2. Han/hun har tatt en variant av det denne mannen gjorde (nb, jeg har ikke verifisert sannheten i denne saken).
Det andre problemet med å bli skolemedisiner er at det mer mange uten utdanning som har varierte meninger om hva skolemedisin er, og hvorfor det virker/ikke virker. Og mange av disse som mener at skolemedisin ikke virker har selvsagt, helt mirakuløst, vidunderkuren som FAKTISK virker. Det som er så synd er at denne "vidundermedisinen" ikke sponses med norske statshelsekroner og dermed koster ganske mye mer enn skolemedisin. Men hva gjør man ikke i det gode tjeneste.

Vil du kjøpe en helsesjokolade til den nette sum av 1670 kr kiloet? Til sammenligning koster vanlig mørk sjokolade mellom 200 og 500 kroner kiloet, avhengig om du vil ha en standard freiasjokolade eller en fairtrade spesialsjokolade eller valhrona? Det analyserte innholdet i "helsesjokoladen" er beviselig omtrent det samme som i standardene, bortsett fra litt tørka blåbær og motebæret açai, som begge kan kjøpes langt billigere hos standard helsekostbutikk. For all del, sjokoladeselgerene forteller at varen kan hjelpe mot alle kjente plager. Så hvorfor spise tabletter med kjente og til dels ubehaglige bivirkninger når et lite stykke søt og god sjokolade visstnok kan gjøre samme nytta?

Det selges sølvvann som skal gurgles og drikkes som hjelper mot alle virus og bakterier. Jovars! Sølv er naturlig antibakteriellt, det brukes faktisk bandasjer og plaster med sølvtråder på betente sår i norske sykehus. Men å drikke sølv.. det kan føre til argyri. Altså at man, om man er (u)heldig blir smurfeblå. Det er en uhelbredelig tilstand, og du som konsument/pasient har ingen mulighet til å reklamere om du blir blå.

Kreftsyke får beskjed av enkelte alternativnisser at cellegift er farlig (og dessuten er kreft en jødisk konspirasjon), så gudstro, ønsketenkning, isbiter og cola er en bedre kur. Og kanskje et opphold på en dansk klinikk som setter sprøyter med homeopatisk tistelmedisin, til den nette sum av 100 000 kroner pr uke eller noe i den duren.

(Jeg beklager manglende linker til de siste påstandene, men google finnes for alle, det er bare å lete!)

Jeg leste medisinsk grunnstudium i Tromsø før jeg begynte på doktorskolen. 20 poeng anatomi/fysiologi/farmakologi, 20 poeng sykdomslære og 20 poeng samfunnsmedisin inkludert et større kurs i alternativ medisin. Jeg har fortsatt læreboka i alternativ. Ei i klassen min var ei dame i 40-årsalderen som hadde bestemts seg for å bli healer/akupunktør/homeopat, men hun fant ut at hun måtte ta et kurs i skolemedisin samt anatomi før hun begynte på sin alternative utdannelse, slik at hun virkelig kunne sammenligne skolene og vite hva hun snakka om når det kom til hva som var best. Jeg skal fortelle mer om henne litt seinere.
Vi hadde nemlig et seminar med forelesere fra NAFKAM (nasjonald forskningssenter innen komplementær og alternativ medisin). Det tror jeg er noe av det mest geniale kurset jeg har vært med om. Ikke at jeg er så begeistra for naturmedisin pr 2012, men jeg fikk lære meg ett og annet om forskjellige varianter av alternativ medisin, hva de mente om dette, og hva forskningen deres viste. Mange forskere tilknytta NAFKAM er nettopp alternativmedisinere med et genuint ønske om å motbevise at alternativ medisin ikke fungerer (det er alltids mulig å motbevise en usannhet, men ikke nødvendigvis å bevise en sannhet, slik er all medisinsk forskning oppbygd).
Vi fikk lære om bachs blomstermedisin, homeopati/utspedning, gestaltterapi, akupunktur/pressur, healing, urter og så videre. Det var interessant å se at manuell manipulering (kiropraktikk, manuellterapi) tidligere tilhørte alternativ behandling, men via forskning har blitt en godkjent del av norsk medisin. Det er også gjennom studier kommet fram resultater som antyder at akupunktur er bedre enn placebo som smertestillende ved fødsler, om enn noe svakt.

Etter kurset uttalte min klassekompis at hun hadde ombestemt seg. Hun ville gjerne jobbe innen helse, men ikke innen alternativ. Hun så at skolemedisinen hadde ufravikelige og rigide krav om dokumentasjon for alle former for terapi og behandling. Og som en av våre NAFKAM-forelesere så elegant sa det:
En hver form for alternativ behandling som kan bevise at den har effekt under dokumentert kontrollerte forhold med absolutt reproduserbarhet, forblir ikke alternativ behandling, men tatt opp i og integrert i skolemedisinen...

Ingen kommentarer: